Followers

Monday, January 31, 2011

~Gaduh rebut parkir~

SEMPIT...pemandu bas terpaksa memberhentikan kenderaan di tengah jalan raya untuk mengambil dan menurunkan penumpang akibat jalan yang terlalu sempit.

KUALA LUMPUR: Keadaan laluan utama di Jalan Bukit Angkasa, Pantai Dalam, di sini, penuh sesak dengan deretan kenderaan yang diletak sesuka hati di kiri dan kanan jalan terutama ketika waktu puncak sehingga mencetuskan pergaduhan di kalangan pengguna jalan raya.

Lebih memburukkan keadaan apabila kesesakan itu semakin bertambah setiap kali bas awam yang melalui kawasan terbabit memberhentikan kenderaan di tengah jalan raya untuk mengambil dan menurunkan penumpang ekoran laluan yang amat sempit.


Tinjauan Harian Metro di kawasan itu mendapati deretan kenderaan yang diletak sesuka hati di bahagian tepi jalan raya itu mengakibatkan laluan sentiasa sibuk dan menyebabkan risiko berlaku kemalangan bertambah.

Peniaga, Zainab Saleh, 55, berkata, masalah itu berlaku sejak beberapa tahun lalu berpunca daripada kepesatan pertumbuhan kawasan berkenaan yang membuatkan jumlah penduduk meningkat sekali gus menjadikan kawasan itu penuh sesak saban hari.


“Sikap penduduk dan orang awam yang mementingkan diri sendiri dengan meletak kenderaan mereka sesuka hati tanpa mematuhi undang-undang mengakibatkan masalah menjadi semakin rumit.


“Setiap hari saya berniaga di sini dan melihat pelbagai sikap dan ragam pengguna jalan raya yang gemar meletakkan kereta mereka di bahagian yang salah dan perkara itu menjadikan keadaan jalan di sini sangat sesak terutama pagi dan petang,” katanya.

Penduduk, Karim Ahmad Fuad, 35, berkata, masalah meletakkan kenderaan sesuka hati menyebabkan terjadi pergaduhan kecil antara penduduk di kawasan itu selain menyebabkan kemalangan.


Menurutnya, perkara itu sudah beberapa kali dibincangkan bersama persatuan penduduk, tetapi sehingga kini belum menemui penyelesaian terbaik kerana ia bukan saja membabitkan penduduk, tetapi juga orang awam.

“Perkara ini perlu diselesaikan secara bersama secepat mungkin bagi mengelak masalah lebih besar selepas ini terutama untuk memastikan tiada nyawa akan terkorban atau berlaku pergaduhan besar hanya untuk berebut parkir,” katanya.


*Aku : No komen..kat KL mmg sesak..nak cari parking ni mmg susah..aku, kalau gi kl pun gi naik komuter jerk..kalau bawak keta mau berjam2 nak cari parking..tapi serius, mmg kl sesak ngan kenderaan...

*sumber hmetro

1 Komen Sahabat Saya:

Unknown said... [Reply to comment]

tu la..kalau g KL better nak lrt/komuter je..nek kete mmg sakit la

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails