Followers

Thursday, January 06, 2011

~Mengapa Kita bersin, batuk, tersedu, mendengkur, dan menguap?~


Bersin, batuk, tersedu, mendengkur atau menguap pasti pernah Kita alami. Ketika di kawasan berdebu, Kita akan bersin. Lalu ketika menghirup sesuatu yang membuat napas sesak, Kita akan batuk. Kadang Kita juga mengalami terseduyang berbunyi 'hik'. Mendengkur atau berkeruh juga boleh jadi dialami siapapun. Satu lagi yaitu ketika mengantuk, Kita menguap.

Kegiatan ini sering terjadi di luar kemahuan dan merupakan proses alami. Mengapa hal itu boleh terjadi? Secara ilmiah, perkara tersebut boleh dijelaskan seperti berikut.

  • Bersin

Bersin merupakan aliran udara yang hebat melalui mulut dan hidung. Ini terjadi di luar kemahuan. Biasanya bersin terjadi kerana ada partikel pengganggu dalam hidung Kita. Ujung-ujung saraf didalam hidung merangsang Kita bersin untuk menyingkirkan partikel-partikel tersebut.

Penyebab lain adalah udara dingin atau sakit flu. Pada ketika sakit flu, banyak partikel asing didalam hidung Kita sehingga memaksa hidung merangsang bersin.

Yang perlu Kita tahu tentang bersin yaitu kecepatan udara ketika Kita bersin mencapai 166 kilometer per jam. Lalu ketika bersih Kita akan mengeluarkan sampai 100.000 butiran kecil lendir dan mikro organisme. Itu sebabnya, ketika bersin sebaiknya Kita menutupi hidung dan mulut Kita kerana dapat membahayakan orang lain.

  • Batuk

Sama seperti bersin, ketika Kita batuk bertujuan untuk mengusir zat berbahaya dalam tubuh Kita. Jika bersin terjadi kerana ada partikel asing dihidung, maka batuk terjadi kerana ada partikel atau zat asing didalam paru-paru atau kerongkong. Tujuannya untuk membersihkan paru-paru dari zat yang berbahaya ketika saluran pernapasan mulai terganggu. Batuk dapat pula menjadi upaya yang disengaja untuk membersihkan kerongkong. Batuk juga bisa menyebarkan kuman yang menyebabkan penyakit. Kerana itu, sebaiknya ketika batuk, Kita menutupi mulut Kita.

  • Tersedu

Tersedu terjadi diluar kemahuan atau tidak dapat dikontrol. Tersedu merupakan pengambilan udara secara mendadak yang disebabkan kerana kontraksi diafragma secara tidak teratur. Penyebabnya kerana gangguan organ-organ tubuh dekat diafragma. Kejang ini menarik udara dari paru-paru melalui saluran penafasan, membentuk epiglotik, menyebabkan pita suara bergetar. Oleh kerana itu, akan menimbulkan suara ’hik’ ketika Kita tersedu.

  • Mendengkur

Ketikat tidur, beberapa orang mendengkur atau berkeruh. Suara kasar ketika Kita tidur ini biasanya disebabkan kerana bernapas melalui mulut. Jaringan lembut pada langit-langit mulut dekat kerongkong bergetar kerana udara melewatinya ketika Kita bernapas melalui mulut. Selain itu, bibir, pipi, dan lubang hidung Kita juga ikut bergetar. Posisi yang biasa menyebabkan mendengkur adalah tidur terlentang. Hal ini kerana mulut cenderung menganga dan lidah menghalangi saluran pernapasan. Salah satu penyelesaiannya adalah dengan mencuba tidur mengiring.

  • Menguap

Ketika mengantuk, Kita akan menguap. Mengapa Kita menguap? Kerana paru-paru Kita kurang mendapat oksigen. Dengan mengambil nafas dalam-dalam di luar kemahuan terjadi sebagai respon alami akibat tertutupnya paru-paru oleh karbondioksida atau kekurangan oksigen.

Yang juga menarik, aitu menguap diduga sebagai kebiasaan menular. Jika Kita melihat atau mendengar orang lain menguap, yang sering terjadi adalah Kita ikut-ikutan menguap. Fenomena ini masih menjadi misteri bagi banyak ilmuwan.


*sumber dari Sini

4 Komen Sahabat Saya:

r|nA @ ja|j|na said... [Reply to comment]

ooo, barulah tau..thanks untuk share info² ni semua..sgt berguna untuk jadi bahan bacaan..

Sricahaya said... [Reply to comment]

@rina a.k.a jaijina

tu la rina..kita pun baru tahu..tu yg share kat sini

Unknown said... [Reply to comment]

wah..good info..

perasan tak, contohnya tgh semayang kat masjid, if ada sorang menguap atau batuk atau bersin, mesti benda ni berjangkit2 kat jemaah lain...kira macam virus gak benda2 ni..huhu

Sricahaya said... [Reply to comment]

@E.d.Y

betul2..perasan gak..tapi kenapa yek? kalau solat jerk mesi menguapkan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails