Followers

Thursday, February 10, 2011

~Kakak Keracunan..~

Salam...

Letih rasanya ari ni...kul 11mlm baru smp rumah...nak th kenapa?? sbb tadi emergency anta kakak gi klinik..citenya cam ni...hbs keje ptg tadi terus aku gi Ijok nak amik kakak n adik, smp sana dlm kul 6 lbh la..dah nak maghribkan, so aku lepaskan maghrib dulu baru balik umah..dlm masa nak tgg maghrib tu, cam biasalah anak2 aku main kat dpn (ruang tamu), aku ok je la kan...bila aku nak gi bilik air nak amik air sembahyang, aku nmpk adik tgh nak kutip sesuatu, aku pun gi kat dia..rupanya dia nak kutip benda yg biasanya ada dlm kotak kasut or dlm botol2 vitamin or pil, kan ada satu pek kecik yg dlmnya ada biji kecik2, aku tak tahu benda tu namanya apa..haa, si adik tgh nak kutip tu la..aku tgk benda tu dah bertabur...aku tanya adik, "sapa yg sepahkan ni..?? si adik kata "kakak..." sah mmg kakak yg koyakan kertas kecik tu..mana dia dapat aku pun tak tahu..

Nasib baik si adik tak sempat lagi nak makan benda tu..aku basuh mulut dia then aku bg dia minum air masak byk2..dan aku tak syak la yg si kakak makan benda tu..sbb time tu dia tak de kat situ..

Lepas solat maghrib, aku pun siap2 nak balik, dlm keta ok lagi...kuar je rumah, adalah dlm 1-2km si kakak kata nak muntah, aku bukak tingkap terus dia muntah, aku ingatkan tu je la sekali..tetiba dh jln 5 minit dia kata nak muntah lagi, aku bukak tingkap dia muntah lagi smp dah tak de benda dah nak kuar..nasib baik dlm keta ada air masak, aku bg kakak minum air masak tu..kakak kata dia sakit perut, pelik lak aku tetiba dia sakit perut n muntah, tetiba aku teringat pasal petang tadi, terus aku tanya kakak, "kakak ada makan ubat yg kecik2 tu yer..??" dia angguk, sah..mmg sbb dia makan benda tu la dia muntah...dlm 20 minit perjalanan tu adalah 5 kali dia muntah, bila dia minum jer dia muntah, aku dah naik risau dah sbb tgk dia dah cam tak bermaya..

Smp2 umah, bukak je pintu keta, si kakak muntah lagi sekali...ayah tanya knp kakak muntah, aku pun cite ngan dia pasal kakak makan benda tu..mulanya aku nak suh ayah carikan kelapa muda, org tua2 kata kalau kita keracunan minum air kelapa muda utk tawarkan racun tu..tapi dah malamkan mana nak cari, kalau kat Ijok tu ada la..tapi nak patah balik tu...keputusan terbaik, bawak kakak gi klinik panel ayah..

Dalam keta on the way nak ke klinik pun kakak muntah 2 kali, smp2 klinik muntah lagi..kesian tgk kakak, muntah kuar air jer..hbs muntah, terus masuk bilik kecemasan, si kakak ni mmg penakut sikit nak jmp doktor, punyalah menangis bila doktor suh baring atas katil, aku citer la ngan doktor dari A to Z, so, doktor suh kakak minum air garam 3 peket ( 3 cawan), hbs secawan stgh, kakak muntah balik, hbs kuar semua air garam tu..doktor kata biarkan dia muntah, lagi elok sebenarnya sbb nak kuarkan balik benda yg dia makan tu..relax sekejap, kakak minum lagi secawan stgh...lps 10 minit, kakak muntah balik..hbs kuar semua air garam tu..lepas muntah tu, aku tgk kakak lemah sgt, mungkin penat muntah n ngantuk...

Tak lama lepas tu doktor panggil masuk, doktor kata lagi elok kakak ni muntah skg, sbb dlm tmpoh 4 jam dia muntah, benda yg dia makan tu akan ikut kuar sama...yg bahaya bila melebihi 4 jam, benda tu akan masuk dlm perut dan akan dpt kesan2 lain..alhamdulillah sgt2 sbb doktor kata keracunan kakak ni bkn tahap bahaya..tapi doktor tu ada bg ubat masuk punggung standby andai kata tgh malam kakak muntah balik 4-5 kali dlm tempoh sejam, masukan ubat punggung tu..*harap2 tak de la..pastu doktor bagi ubat garam 9 peket, sehari kakak kena minum 3 kali selama 3 hari...

Masa kat klinik td jmp jiran masa kat umah lama dl..dia, suh minum air kepala muda gak..aku pun tanya k.ina tu mana nak cari kat area sini, dia pun offer kat umah dia ada lagi sebiji kelapa muda, alhamdulillah..Allah permudahkan segalanya, mmg rezeki la..terima kasih sgt2 pd k.ina tu..

Lepas gi umah k.ina amik kelapa muda, terus balik, kakak n adik dah tdo dlm keta, dari balik klinik tadi sehingga skg ni (kul 1.16pg) alhamdulillah kakak tak muntah lagi..harap2 baik la terus..


Ni ubat kakak yg doktor bekalkan..


Kakak keletihan sbb muntah, mesti perut kakak kosong, bg susu pun dia tak nak minum lagi..


Adik yg semakin lasak..


p/s: Peringatan utk diri sendiri dan anda semua, jgn sesekali leka dgn benda2 yg kecil..kekadang benda yg kecil tu la yg bahaya...


8 Komen Sahabat Saya:

Afne said... [Reply to comment]

kesiannya kakak. lain kali kita berhati2. sama2 la utk peringatan bersama. kena gi double check bwah perabot segala sbb haziq pn kuat mengutip huhu

Sricahaya said... [Reply to comment]

@Afne

tu la tu..tak sangka lak si umairah ni gi makan..agknya dia ingat gula2 ke apa tah..

Zaidah said... [Reply to comment]

lepas nie kena beringat maklumlah bebudak......cian kakak...

Sricahaya said... [Reply to comment]

@Zaidah tu la..mana dia dpat benda tu pun tak tahu...mmg kena beringat la lpas ni..

Ummu~Ishak said... [Reply to comment]

makan guli boleh?

MummyEcha said... [Reply to comment]

ala cian nyer kakak..cepat sembuh yer kakak....

Sricahaya said... [Reply to comment]

@Ummu~Ishak ishh..ko ni lagi la bahaya..mau jalan terus..

Sricahaya said... [Reply to comment]

@MummyEcha

tq mummyecha..amin..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails