Followers

Friday, December 18, 2009

Mas Kawin Selangor Naik RM300

Berkuatkuasa 01hb Januari 2010..sebenarnya sri dah lama tahu..tapi baru tadi diumumkan kat berita...elokla kan mas kawin naik..ni tak..mas kawin RM80, hantaran beribu riban..duit mas kawin tu nak beli mas segram pun tak dapat sekarang ni..kena tokok tambah baru laa dapat...

Rm300 tu mas kawin minimum..so, nak bagi berapa byk pun blh..dan, hantaran yg selalu pihak lelaki bg pada pihak perempuan tu pun dikira mas kawin...so, maknanya dah tak de istilah hantaran dah akan datang ni..kalau pihak lelaki nak bagi Rm8 ribu...Rm8 ribu tu dikira mas kawin..kira duit tu hak si isteri sepenuhnya..mcm kelantan laa..bg sri, elokla cam tu..terpulang pada si isteri nak bt apa dgn duit tu..so, apa pandangan kawan2?? ok ke sebaliknya..?


5 Komen Sahabat Saya:

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

singgah jap.. memang patut naik.... bosan2 singgah le

AYU IDRIS said... [Reply to comment]

Salam Sri...
Akak rasa ada pros n cons nya....klu dipk,mmg elokla wat camtu sbb isteri dpt sepenuhnya duit mas kahwin tu kan...jd ikut isterilah nak buat apa dgn mas kahwin sbb dah jd hak mutlak...tp pihak keluarga pompuan kena sediakan duit lainla plak utk bat majlis kahwintu...klu dulu blhla pengantin bantu2 guna duit hantaran, tp skrg mesti ada simpanan yg byk jgkla nak buat keje kahwin ni...maklumla zaman skrgni semua benda mahal. Nak buat majlis kecil2an pun makan belanja byk jgk. Apapun, mas kahwin sebagai hak mutlak isteri....lagi byk diberi, lagi elok kan....tp kalau mampu laa....

ummu ishak said... [Reply to comment]

baguih2 mas kawen dah naik.. hantaran pun kene naik gak la camni.. mari mencari bakal2 suami yg kaya, ekeke

Sricahaya said... [Reply to comment]

Sharinginfoz : tulaa..dah lama sgt mas kawin RM80..

kak ayu : kalau nak di ikutkan kenduri mmg tanggungjawab family..cuma terpulang laa kalau pihak pempuan tu nak bg sikit kat family utk tambah2..

cam member sri..dia dapat wang hantaran dari bakal suami RM7 ribu, Rm7 ribu tu ayahnya amik utk bt kenduri..dia cuma amik dlm seribu dua jer utk beli barang2 yg dia perlu..cam kesiankan?? dah la baru nak mula hidup sbg suami isteri.. apa pun..tu mgkin cara family dia..

bila akan datang ni, tak leh laa nak bt kenduri..sbb dah jadi mas kawin..kecuali pihak pempuan dgn rela hati bg duit utk bt kenduri..
tapi dalam hati siapa yg tahukan..rela ke tak.. :D

ummu : mu,akan datang dah tak de istilah hantaran dah..hantaran tu laa dikira mas kawin..

cth : skg ni ikut semasa hantaran dlm rm8ribu, mas kawin rm80 kan, so 2010 nant, rm8 ribu tu jadi mas kawin yg rm80 dah tak de laa.. bkn mas kawin rm300, hantaran rm8 ribu..rm300 tu mas kawin minimum..

joegrimjow said... [Reply to comment]

klantan x ditetapkan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails